Minder vullen en meer voeden
gezonde, voeding, wassenaar

De gezonde keuze maken hoeft niet moeilijk te zijn!

Fast Food is geen voedsel. Het doet weinig voor je gezondheid en waarschijnlijk zal het niet eens je honger stillen. Het vult je alleen voor korte tijd, maar het voed je niet. Kies daarom bij voorkeur voor voeding dat zo weinig mogelijke bewerkingen heeft ondergaan.  Eet gevarieerd en af en toe iets eten of drinken dat minder gezond is kan best, maar doe het met mate en geniet er dan ook echt van.  

Als je gezond eet, geef je je lichaam de energie en voedingsstoffen die het nodig heeft. Ook vergroot je ermee de kans om gezond oud te worden. Je voelt je fitter én verliest misschien wel wat kilo’s. Gelukkig is het niet moeilijk om gezonde keuzes te maken.

Gezonde keuzes op een rij

 Volop groente en fruit 

Eet je veel groente en fruit, dan verlagen ze het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2. Minimaal 250 gram groente en 2 stuks (á 200 gram) fruit elke dag, zoals ook de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum voorschrijft.

Groente en fruit leveren onder andere vitamines, mineralen en vezels. Welke voedingsstoffen een portie groente of fruit levert en hoeveel, hangt sterk af van de soort die je eet. Zo bevat een kiwi veel vitamine C, en een banaan veel kalium. Varieer daarom naar hartenlust! Dat doe je eenvoudig door seizoensgroente en fruit te eten. Lekker, duurzaam én voordelig. 

 Gebruik volkoren producten  

Ook volkoren producten mogen niet ontbreken, zoals volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. In deze producten zitten, net als groente en fruit, veel vezels. Ze dragen bij aan een goede spijsvertering, een verzadigd gevoel na het eten en verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker. Eet je structureel koolhydraatarm? Dan kan je een tekort aan vezels opbouwen. 

Minder vlees

Meer plantaardig en minder vlees is goed voor jou én voor het milieu.  

Probeer eens wat vaker vegetarisch te etenPeulvruchten zijn bijvoorbeeld een voedzame, duurzame en goedkope vleesvervanger. Verder kun je ook variëren met vis, noten en ei. 

 Gezond drinken  

Water, thee en koffie zonder suiker passen in een gezond voedingspatroon. Vruchtensappen en frisdranken kun je beter laten staan. Dit is vanwege de calorieën en de hoeveelheid suiker.

Sommige light frisdranken bevatten geen calorieën en suiker, maar ook deze worden niet aangeraden. Zuren in frisdranken tasten het glazuur van je tanden aan wat ervoor zorgt dat je eerder gaatjes krijgt.  

Gezond snacken  

Als je drie hoofdmaaltijden eet, heb je in principe geen tussendoortje nodig. Heb je toch trek of zin om iets te snaaien, kies dan het liefst voor een gezond tussendoortje zoals fruit, groente met hummusdip of ongezouten noten.  

Kook zelf

Zelf je maaltijd klaar maken is een goede stap. Zo ben je bewust met je eten bezig en bepaal je zelf wat er op je bord ligt. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid zout die je gebruikt. Door zonder pakjes en zakjes te koken, krijg je minder zout binnen, wat gunstig is voor je bloeddruk. 

Gezonde bereidingstechnieken zijn koken, stomen en bereiden in de oven. 

Contact

Wil je meer weten over Fit in Wassenaar? Heb je een idee en ben je benieuwd hoe wij kunnen ondersteunen?

Mail ons op; info@fitinwassenaar.nl of vul het contact formulier in.

Partner worden? Start je aanvraag hier.

Stel een vraag